datça yabanıl doğasında

Datça Yabanıl Doğası’nda

14 mart Cuma günü arkadaşım Ekrem İpek ile inanılmaz güzellikte bir doğada yürüdük. Şimdiye dek Datça Hurmasının vatanı 3 büyük dereyi gezmiştim, bugün yürüdüğümüz Kovalıca deresi Datça Hurmasının yoğun olarak bulunduğu 4. dere. Hurmalıbük’e geçen yıllarda Enis Yaşar arkadaşımla yaptığım yürüyüşte bu vadi hakkında biraz bilgim olmuştu, dağların sırtından yürürken burada nasıl zorlu bir doğa olduğunu görmüştüm. Bu güzellikleri görmek bugün nasip oldu, burayı gezmek için günlerin uzamasını, dağlardan akan suların çoğalmasını bekledim . Bu son yağmurlar benim için iyi fırsattı, bu sayede vadi boyunca aştığımız birbirinden güzel şelalelerin fotoğrafını çekme fırsatı bulduk. Bir zaman sonra bu şelaleleri görmek mümkün değil.

Datça Yabanıl Doğasında dedim başlıkta, bu vadiler kendine özgü iklimi, florası ve burada yaşayan hayvanlarıyla belgesellerde gördüğümüz türden bir yaban doğası. Bugün yürüdüğümüz bu vadileri çok az gören kişi olduğunu düşünüyorum, ve nasıl bir Yarımada’da yaşadığımızı görmenizi istiyorum, çok da nazik bir doğa bir anda elimizden uçup gidecek.

datça dağları

Datça Hurmasının vatanı bu eşsiz vadilerde  yürürken yürüyüşlerime vadinin en başından başlıyorum, aşağıya doğru akıp gidiyoruz. Bu vadilerde yukarılara doğru çıkmak oldukça zor olabilir, Datça Hurması ağaçlarının  yoğun olarak bulunduğu bu derede yürümek için Soğuksu virajlarında orman kulesine çıkan yoldan çıkarak bir zaman sonra uygun bir yerden dereye indik, daha yukarılarda derenin ismiyle anılan Kovalıca pınarı var. Buradan yürümeye başlamamda geçen yıllarda yaptığım keşif yürüyüşleri etkili oldu. Tepeye doğru çıkarken karşı taraflarda Eksera deresinin yamaçları görünüyordu.

datça virajları

Aşağıda yılan gibi kıvrılıp giden virajlar, Datça yolunun en sert arazileri buralarda, derin vadileri görerek gidiyorsunuz.

doğa fotoğrafları

Yolumuz üzerinde gördüğümüz çiçekler.

yaban-doga-2

Dere yukarılardan çağıldayarak akıyor, daha yukarılar ilgimi çekmiyor, benim görmek istediğim yerler Datça hurmasının yoğun olarak bulunduğu yerler. Buralarda bizi çetin bir doğanın beklediğini biliyorum, Datça hurmaları derin vadilerde, suya çok yakın durumda oluyor. Dağlar geçit verse bile Datça hurmaları yolu kapatıyor. Keşif gezimde buralardaki çok derin vadileri görmüştüm, geçit verip vermeyeceğini bilmiyordum, bunu arkadaşıma da söyledim. yolumuz tıkanırsa veya aşamayacağımız bir uçurum çıkarsa dönmemiz gerekecekti. Çünkü bu dereyi dağlara tırmanarak aşmak mümkün değil, dimdik duvar gibi çok yüksek bir dağ sırası var.

datça vadileri

Aşağıya indikten sonra düz bir alanda yürümeye başladık, heyacanla karşımıza çıkacakları merak ederek yürüdük. Daha sonraki sayfalardaki fotoğrafları görünce tropikal ormanlarla kaplı bir yerde yürüdüğümüzü düşüneceksiniz.

datça hurma vadileri

Sular buralarda yosunlu, bu kısımda suyun düz bir yerde akmasının rolü vardır sanırım. Orkidelerle sıkça karşılaştık.

yaban-doga-4

Biraz yürüdükten sonra hızla uzaklaşan yaban eşeklerini gördük, o kadar hızlı uzaklaştılar ki fotoğraflarını ancak bu kadar çekebildim. bu vadilerdeki eşekler oldukça yabanıl, çoğu burada büyümüşler ve bu doğanın bir parçası olmuşlar. Bu vadilerdeki yürüyüşlerimde onların izleri benim için önemli. Onlara ait izleri görünce doğru yoldayım diyorum.