karali yürüyüşü

Karaali Vadisi – Fantastik Bir Doğa

dağ papatyaları

Engebeli ve sık bitkilerle kaplı bir araziden dereye iniş başladı. Kayaların arasından çıkmış papatyalar, emzikotu ( onosma ) denen bitkinin çiçekleri hoş görüntülerdi.

karaali vadisi tabanı

Yangın kulesinden itibaren  2,5 km lik bir yol katettikten sonra dere tabanına inmiştik, vadinin kuzey tarafında en uç kısmı, arkamızda yüksek dağlar vardı. Yürüyüşümüzün başından bu yana 4,5 km yol yürümüşüz.

Ve o fantastik dünyaya adım atar atmaz  suyla karşılaşıyoruz, çağlayanların sesi her tarafta yankılanıyor, bu yürüyüşümüzü biraz zorlaştırırken, manzaraları da o kadar güzelleştiriyor. Datça hurmaları genelde dere tabanında veya oraya yakın sıralanıyorlar. Dikenli kurumuş dallar dereleri kapatıyor, bazı yerlerde geçit vermiyor. Bazı kısımlarda da suyu geçmek mümkün olmuyor, sarp yamaçlara, yaban hayvanlarının geçtiği sık dikenlerle kaplı patikalara yönelmemiz gerekiyor.

Ağaç keten denen birkaç çeşit çiçek gördük, sağ alttaki fotoğrafta ak zambak bitkisi görülüyor, çiçek açtığı zamanları görmek isterdim. Btitkilerle ilgili bilgileri facebook’ta flora sayfasında uzman arkadaşlarımdan alıyoruz, çokça teşekkür ediyorum. Sağ üst fotoğrafta Datça hurması grubu görülüyor, büyük ihtimalle köklerle genişleyen bir aile.  Datça hurmaları bu şekilde ve tohumlarla çoğalıyor. Diplerden verdikleri uzantılarla koloniler oluşturuyorlar.

Ekrem İpek arkadaşım bu yürüyüşte güzel fotoğraflar çekmiş, bu fotoğraflar yürüdüğümüz doğa ile ilgili bilgi veriyor. Datça hurmalarının etrafı maki bitkilerle çevrili. Diğer Datça Hurması vadilerinde çam ağaçları da yaygın olarak bulunuyor.  Bazı arkadaşlardan bu güzellikleri tanıtarak zarar veriyorsunuz gibi yorumlar alabiliyoruz, çevremizde böyle bir doğa olduğunu bizler buraya gelmesek bilebilir misiniz. Onu korumak, nasıl bir Yarımada’da yaşadığımızı göstermek istiyoruz. Art niyetlilere gelince onların ellerinde çok büyük imkanlar var, işleri bu görüntülere kalmıyor, nerede neyin olduğunu bizden iyi biliyorlar. Bu vadilerde yaptığımız yürüyüşler bilimsel açıdan da bir destek oluyor, her zaman buralara gelmek, endemik Datça hurmasını gözlemek mümkün mü? Tek tek ağaçları gözlüyoruz, fotoğraflarını çekiyoruz. Kırmızı Palmiye böceği Aktur’a kadar geldi, en büyük korkumuz o. Maalesef etkin bir mücadele yok, Yarımada’nın her tarafında palmiye ağaçlarını yok etmeye devam ediyor. Diğer taraftan iklimsel değişikliklerin de bu ağaçlarda etkisi oluyor mu onu da gözlemlemeye çalışıyoruz.

karaali vadisinde datça hurmaları

Vadideki Datça hurmaları diğer vadilerdekilere göre daha boysuz, genç üyeler çoğunlukta. Vadideki en uzun Datça hurmasını burada görüyoruz. Datça hurması ve Kırmızı palmiye böceği ile ilgili bilgi veren sayfamın linki.