hurmalıbük dereleri

Vahşi Güzellik, Hurmalıbük Vadilerinde

hurmalibuk-vadileri-20

Hurmalıbük deresinden inerek koya geldik, dönüşümüz Hurmalıbük’e ulaşan diğer bir dereden olacaktı. Zaman ve iklim buna misaitti, Datça Hurması popülasyonunun yoğun olduğu derelerden olan Kovalıca Deresi çok sert bir doğanın içinden geçerek Hurmalıbük’e ulaşıyor.

hurmalibuk-vadileri-21

Yüksek dağların arasından gittikçe yükselen bir araziye doğru yürüyecektik ve yürüyüşümüzün büyük bir kısmı dereden olacaktı. Dereye girdikten kısa bir zaman sonra ilk Datça Hurması kolonisyle karşılaştık. Bu doğada yamaçlardan yürümek çok zor, herhangi bir patika yok, çok dik ve sık bitkilerle kaplı, tek yürüyüş yeri dere. İki yıl önce Ekrem arkadaşımla derenin başından Hurmalıbük’e yürümüştük, o zaman derede sular oldukça çoktu, tabii engel de fazla oluyor, bazen dik yamaçlara tırmanmamız gerekti.

hurmalibuk-vadileri-22

Su birikintileri görünmeye başladı, daha sonra sıkça karşılaşacağımız kuru hastalıklı gövdeler ve yapraklar karşımıza çıkmaya başladı. Ağaçlarda bir gariplik vardı. Datça hurması ağaçlarında tepe kısımlarındaki dallar yeşil olur aşağı kısımlarda yaşlanmış, kuru, kahverengi dallar görülür.

hurmalibuk-vadileri-23

Pirenler buralarda da çoktu, dere birden yükselerek devam etmekte, bu nedenle yağmur mevsiminde çok sayıda şelalenin aktığı kayalık kısımlardan geçtik.

hurmalibuk-vadileri-24

Arkadşımı ve beni üzen ve korkutan görüntüler, acaba Palmiye böceği buralara ulaştı mı diye kafamızda soruların belirdiği anlar. Palmiye böceğinin varlığını gösteren belirtiler dalların sararması, gövdenin güçsüzleşmesi ve en önemlisi ağacın tepe kısmının kuruması.

hurmalibuk-vadileri-25

Tabii kesin bir karara varmak için uzmanların görüşü önemli ama gördüklerimiz normal şeyler değil. Bu arada kuruyan bir hurma ağacının tepesindeki filiz bizi heyacanlandırıyor ama bunun buraya düşen bir çam tohumunun filizlenmesi olduğunu görüyoruz.

Sayfalar: 1 2 3 4 5 6 7 8

Bir yorum

1. ne çok şey öğrendim, paylaşımlarınız çok güzel. bitki fizyolojisine merakım hep vardı ama Datça florasını inceliyor olmak ayrı bir keyif ! mutlu günler