kaya tırmanışları

Datça Kaya Tırmanışları

10 Mart Salı günü güzel bir hava vardı, bu güzel günü değerlendireyim dedim ve günümü kaya tırmanışı yapan sporcuları izlemekle, fotoğraflarını çekmekle geçirdim. Çok özel bir Yarımada’da yaşıyoruz, dağlar, vadiler, çağlayanlar, çiçekler, kuşlar, yaban hayvanları, herşey burnumuzun dibinde. Birkaç kilometre gidince bakir bir doğanın içinde kendinizi buluverdiğiniz bir yer burası. Ülkemizde her yıl biraz daha böyle güzel yerlerin elimizden kaydığına şahit oluyoruz, geride kalan güzel yerlere bir akın devam ediyor. Kimi bir rant peşinde, kimi huzurlu, sakin bir ortamda yaşamak, kimi böyle bir doğayla iç içe olmak için geliyor. Ve tehlike kapıda, çok hassas, çok nazik bir ortam var, her geçen gün yaban doğası bir toprağını kaybediyor. Diğer yandan bu zenginliklerden, bu eşi az bulunur doğadan yararlanalım diyoruz, alternatif turizm olanaklarını, doğa sporlarını teşvik etmeye çalışıyoruz. Turizm gelirlerinden bir pay da biz alalım diyoruz, gençlerimize, insanlarımıza yeni kapılar açılsın istiyoruz. Ve şuna inanıyorum ki bu zenginliklerden ekonomik olarak yararlanıldığında insanlar onları bizlerden daha iyi koruyacaklardır.
Bu uzun girişi neden yapmak ihtiyacı duyduğuma gelince, doğada yürüyen, dağlara çıkan, kaya tırmanışları yapan, bisikletiyle orman yollarında giden, pırıl pırıl sulara dalanlar, hepimiz bu etkinliklerde bulunurken bu eşsiz doğaya zarar vermemeliyiz, gözümüz gibi korumalıyız. Doğada yalnız değiliz, orada yaşam mücadelesi veren birçok canlı var, onların üreme durumlarını, yaşam alanlarını dikkate almamız gerekiyor.
Bu sayfamda ülkemizde yeni yeni tanınan ama yabancı ülkelerde oldukça ilgi gören sporlardan olan kaya tırmanışı sporu ile ilgili gözlem ve düşüncelerimi, konuyla ilgili öğrendiğim kısa bilgileri göreceksiniz.

datca-kaya-tirmanisi-24

Kaya tırmanışları kendine özgü bir spor dalı, kendine özgü teknikleri, malzemeleri var. Dağcılıkla ayrılan tarafı, dağcılar kaya tırmanışlarını yollarına devam edebilmek  için yaparlar, kaya tırmanışçıları için kayalara tırmanmak bir spordur. Doğayla iç içe bir heyacan yaşamak isteyenlerin sonunda tutkuyla bağlandıkları bir spor dalı. Denge, esneklik, heyacan, güç hepsi bir arada. Kol ve Bacak kaslarının yanında vücudun bir çok parçası bu etkinliğe aktif olarak katılıyor. Maalesef birçoğumuz dağ deyince, kayalar deyince olumsuz bir duyguya kapılırız, bazen bir korku kaplar içimizi. Korkular genellikle, o konu ile ilgili bilgimizin olmadığında veya az olduğunda oluşur. Kaya tırmanışı sporu da böyle, ben yakından gördükten sonra ne kadar güvenli bir sportif faaliyet olduğunu görmüş oldum. Tabii bu sporu tecrübeli, güvenilir kişilerin rehberliğinde sağlam ekipmanlarla yapmak önemli. Bu spor kişinin özgüvenini ve karar verme yeteneğini geliştiriyor.

datca-kaya-tirmanisi-25

İsviçreli Dağcı Olivier Nicolet eşi ve çocuklarıyla gelip yerleştiği Datçamızda uzmanlık alanı olan Kaya Tırmanışı branşını dağlarımızda gerçekleştiriyor. Şahsen Olivier Nicolet komple bir sporcu, dağcılıktan tutun da doğa sporu olarak aklınıza gelen herşeyi başarıyla uygulayan birisi. Birkaç kez onları dağlara tırmanırken görüntülemiştim, sayfalarımda da çektiğim fotoğrafları paylaşmıştım. 10 Mart salı günü Olivier Nicolet ve kaya tırmanışçısı arkadaşları Bull Deboum, Adrien Boulon ve Datçalı Kaptanlarımızdan Müjdat Kantarlı ile birlikte Kartal vadisinden Bubaslık yoluna saptık, arabamızı bir düzlükte bırakarak patika yollardan yürüdük, Kanyona bakan kayalıkların önüne geldik. Olivier buraya Sucuk Sektör adını vermiş, Balık Sektör, Can Baba sektör diğer tırmandığı kayalar.

datca-kaya-tirmanisi-26

Sırt çantalarında taşınan malzemeler çıkarılarak hazırlıklar başladı. Bugün değişik zorlukta rotalara tırmanılacak. İnternetten baktığımda değişik kaya tırmanışı stilleri olduğunu gördüm, bu tırmanışta gördüğüm tırmanış şekli anladığım kadarıyla sportif tırmanış oluyor

datca-kaya-tirmanisi-27

Tırmanılan kayalar tırmanıcının yeteneğine, geldiği aşamaya göre değişiklikler gösteriyor. Mesela önünde durduğumuz yer gibi oyuklu kısımları geçmek kolay değil, artık bu dalda profesyonel bir aşamaya gelmiş sporcuların tırmanabileceği kayalar.

datca-kaya-tirmanisi-28

Biraz ileride derin bir kanyon var, yukarılardan gelen suların sesi vadide yankılanıyor. Kuş sesleri, suyun sesi birbirine karışıyordu.

datca-kaya-tirmanisi-29

Fransız kaya tırmanışçısı Adrien Boulon, tırmanacağı kayalara heyacanla bakarken. Doğayla iç içe yaşıyoruz ama birçok gencimiz bu doğadan öyle uzak ki.. Hafta sonu Yılmaz Kardeşler Anadolu Lisesi öğrencilerinin doğa yürüyüşü yaptıklarını duyduğumda çok sevindim, buna ön ayak olan arkadaşlarımı kutluyorum.. Doğayla olmak oksijen yüklenmek demek, temiz hava beden ve ruh sağlığını etkiliyor.